Tervehdys KSOLLIlaiset!
Tervetuloa kurkistamaan kuulovammaisten
lasten opetukseen Valteri, Onervassa!
KSOLLIn historiassa aiemmin runsaslukuisina
olleet kuurojen opettajat ovat nykyään pieni vähemmistö jäsenistöstä. Tätä
harvenevaa joukkoa löytyy kuitenkin vielä. Valteri, Onervassa on vielä onneksemme niin
paljon viittomakielisiä oppilaita, että opettajatkin saavat hyödyntää
viittomakielen ja kuurojen opetuksen asiantuntemustaan. Kuulovammaiset oppilaat
on pääosin koottu samaan tiimiin, mikä mahdollistaa vertaistuen saamisen
kasvulle, oppimiselle ja identiteetin kehittymiselle. Viittomakielisten lasten
ja nuorten määrän valtakunnallinen väheneminen on kuitenkin johtanut siihen,
että oppilaamme ovat heterogeenisiä iän, kuulon asteen, kognitiivisen
kapasiteetin ja kielitaidon suhteen. Viittomakielisessä tiimissämme on ensi
vuonna reilu 20 oppilasta ja luokkatasoja on esiopetuksesta lisäopetukseen.
Oppilaat on jaettu neljään kotiluokkaan, jotka tekevät osittain erittäin
tiivistäkin yhteistyötä. Tiimin aikuisissakin on myös natiiveja viittojia,
kuuroja ja huonokuuloisia. Tämä on oleellista oppilaiden identiteetin kehittymisen
ja tiimin kulttuurisen tietouden turvaamisessa
Pienimmillä oppilailla haasteena on usein
suuret kielitaidon ongelmat. Luokan opettaja Maija Saastamoinen tekeekin kovaa
työtä oppilaiden kielellisten valmiuksien ja kielitaidon kehittämisessä.
Oppilaiden kielitaidon haasteet voivat liittyä implantointiin ja toiveeseen
puhekielen oppimisesta, jolloin viittomakielen käyttäminen on ennen meille
siirtymistä jäänyt vähiin. Osa oppilaista on maahanmuuttajia, ja heidän
kuulovammansa on saatettu huomata vasta Suomessa tai sitten perhe on elänyt
niin epävarmoissa oloissa, ettei viittomakielen oppimiseen ole ollut
realistisia mahdollisuuksia. Osa pienistä oppilaista on huonokuuloisia, jotka
käyttävät enemmän viitottua puhetta tai tukiviittomia kuin viittomakieltä.
Kirsi Niemi ja Tiina Ervelius opettavat väli-
ja yläluokkien oppilaita. Jotkut oppilaat ovat olleet Valteri, Onervassa koko
kouluaikansa, mutta monet ovat tulleet väliluokille lähikouluistaan. Valteri, Onervaan
hakeutumisen syynä on yleensä nimenomaan vertaisryhmän ja viittomakielisen
opetuksen tarve. Lähikoulussa tulkin kanssa tapahtuva opiskelu on usein
tiedollisesti ja opiskelutaidollisesti oikein hyvälaatuista, mutta kasvavan
nuoren tarve vapaamuotoiseen vuorovaikutukseen sekä syrjääntymisen riski
kuulevien keskellä eläessä tuovat oppilaita meille. Muutos onkin monille
oppilaille melkoinen, kun omassa lähikoulussa on usein ollut vain yksi tai
kaksi henkilöä, jotka ovat viittoneet ja Valteri, Onervassa viittovia oppilaita ja
aikuisia on yhtäkkiä ympärillä kymmeniä. Yleensä lapsen kielitaito ja
viittomisnopeus kehittyvät vauhdilla, jolloin kotona viikonloppuisin tavattava
perhe huomaa jäävänsä jälkeen. Kannustammekin perheitä hakemaan viittomakielen
kotiopetusta, jotta heidän keskusteluvalmiutensa lapsen kanssa paranisivat.
Opetuksellista haastetta väli- ja yläluokkien
viittomakielisten oppilaiden opetukseen tuovat kielitaidon erot, kuulovamman
aste ja erot kognitiivisissa taidoissa. Osa oppilaista on täysin kuuroja ja
heillä saattaa olla viittomakieliset vanhemmat eikä mitään erityisiä oppimisen
vaikeuksia. Tällöin he jatkavat meiltä lukioon tai yleiseen ammattikouluun.
Osalla oppilaista taas on suurempia kielellisiä ja/tai kognitiivisia haasteita,
jolloin heidän jatko-opintonsa suuntautuvat TELMAan, VALMAan tai
erityisammattikoulun ammatillisille linjoille. Näitä erilaisilla tarpeilla
olevia oppilaita joudutaan kuitenkin opettamaan jossain määrin samoissa
ryhmissä ja samoilla tunneilla, koska yhdellä luokka-asteella saattaa olla vain
1-2 oppilasta. Opetuksen tason pitää siis toisaalta olla yleisopetuksen lukioon
tähtäävien mukaista ja toisaalta antaa tukea myös yksilöllisesti opiskeleville.
Opetukselle ominaista on myös kaksikielisyys.
Operoimme kaiken aikaa viittomakielen ja suomen kielen kanssa. Tietotekniikka
ja erityisesti GSE -ympäristö mahdollistavat myös viittomakielisen
oppimateriaalin tuottamisen ja verkosta löytyvän materiaalin hyödyntämisen sekä
vastaamisen viittomakielellä. Suomen kieli on useimmille oppilaille toinen
kieli, ja osalle äidinkieli riippuen kuulon tasosta ja kyvystä hyödyntää sitä.
Osa oppilaista pystyy oppimaan fonologisen lukemisen ja toisilla suomen kielen
oppiminen vaatii ankaraa sanahahmojen ja taivutussääntöjen muistamista ja
visuaalisen “kielikorvan” kehittymistä.
Toiminta-alueittain opiskelevat monitarpeiset
oppilaat kuuluvat myös tiimiimme. Oppilailla on yleensä myös kuulovamma, mutta
ensi vuonna ryhmään tulee myös ensisijaisesti näkövammaisia monitarpeisia
oppilaita. Tätä ryhmää on vuosia opettanut Heli Vauhkonen, mutta hän siirtyy
ensi vuonna opettamaan pieniä kielellisiä erityisvaikeuksia omaavia oppilaita.
Tätä kirjoittaessa uuden opettajan nimi ei ollut vielä tiedossa.
Tiimissämme on lisäksi verkkovälitteistä
viittomakielen opetusta antavat opettajat. Tehtävää hoitanut Katri Ranta
siirtyy ensi vuonna pääosin tekemään ohjaavan opettajan töitä ja viittomakieltä
verkossa opettaa jälleen Anu Savolainen, joka oli vuosia sitten aloittamassa
tätä opetusmuotoa. Verkkovälitteisen viittomakielen opetuksen oppilaat ovat
kuulovammaisia tai viittomakieltä äidinkielenään käyttäviä CODA- lapsia
(kuurojen vanhempien kuuleva lapsi). Verkkovälitteisessä opetuksessa voi
samalla tunnilla olla läsnä useita oppilaita myös eri paikkakunnilta, jolloin
he saavat myös vertaistukea ja ryhmäopetuksen mahdollisuuden oman äidinkielensä
opiskelussa.
Kuurojen koulut ovat perinteisesti olleet
portti kuurojen yhteisöön ja viittomakieliseen maailmaan. Teemmekin tiivistä
yhteistyötä kuulovamma-alan järjestöjen ja viittomakielialan toimijoiden
kanssa, jotta oppilaamme löytäisivät myös perusopetuksen jälkeen itselleen
vertaistukea ja pääsisivät osaksi isompaa yhteisöä. Nähdyksi tulemisen ja
osallisuuden kokemusta tarvitsemme kaikki.
Olisi mukava kurkistaa myös teidän muiden
KSOLLIlaisten arkeen ja kuulla oppilaidenne tarpeista. Mitä arkeenne kuuluu?
Kevätterveisin
Kirsi Niemi
Kiitos hyvästä tilannekatsauksesta koulussanne! Teette arvokasta työtä. Olisi todella mukava kuulla, millainen tilanne on muissa kouluissa ja käydä yhteistä keskustelua oppilaiden tarpeista.
VastaaPoistaAurinkoista kesää,
Juhana Salonen