Kuurojen ja sokeain koulu on perinteikäs KSOLLI ry:n lehti. Tänä vuonna (2024) ilmestyy lehden 133. vuosikerta. Lehti on julkaistu vuodesta 2006 lähtien verkkolehtenä. Keväällä 2019 lehti siirtyi blogialustalle.

Lehden edeltäjä on Suomen aistivialliskoulujen lehti (Tidskrift för abnormskolorna i Finland) on vuonna 1892 perustettu Suomen Aistivialliskoulujen opettajaliiton julkaisema lehti. Vuonna 1931 sen nimeksi tuli Kuuromykkäin- ja sokeainkoulu, ja nykyisin lehden nimi on Kuurojen ja sokeain koulu. Sen nimikkeitä ovat olleet myös Suomen aistivialliskoululehti ja Aistivialliskoululehti. Lehden julkaisija on ollut vuodesta 1993 Kuurojen ja sokeain opettajain liitto nykyiseltä nimeltään KSOLLI ry.

KSOLLI löytyy myös Facebookista.

Tervetuloa lukemaan uusinta Kuurojen ja sokeain koulu -lehteä!

perjantai 7. toukokuuta 2021

Korona-ajan aprillia

Tärkeä tiedotus luokkiin 1.4.2021

Kansallisen korononeuvoston (Kkn) uusissa tutkimuksissa on havaittu istumisen lisäävän lasten ja nuorten koronaan sairastumisen riskiä.

Kouluja kehotetaan  ryhtymään toimeen, jotta oppilaiden istuminen vähenisi.

Opetuksen koronaryhmä ohjeistaa vähentämään istumista koulussa tuoleja poistamalla.

Tuolit kerätään tänään yleisiin tiloihin ja sieltä ne siirretään varastoon.

 

Toimi näin:

1.Laita tuoliin teippi, jossa on luokan numero.

2. Vie tuoli käytävään.

3. Jatka opiskelua seisomapöydän ääressä.

Myös vapaa-ajalla turhaa istumista tulee välttää.

 

Koronaryhmän puolesta

Kirsi Narranen

Oheinen tiedotus tuli sähköpostiini kiirastorstaina 1.4., ja luimme sen yhdessä oppilaitten kanssa suomen kielen tunnilla. Oppilaat lähtivät toteuttamaan viestin ohjeita ilman epäilyksen häivää. Vain yksi ylempien luokkien oppilas kyseli lisäperusteita toiminnalle. 

Tuolien poisviemisen jälkeen paljastin jutun olleen aprillia. Oppilaat nauroivat huijatuksi tulemiselleen, vain yhdelle oppilaalle oli kova paikka myöntää menneensä lankaan. 

Luimme tekstin uudelleen läpi medialukutaitoharjoituksena, mistä voisi tietää, ettei teksti ole totta. Suomea toisena kielenä opiskeleville tekstin luotettavuuden arviointi vaatii vielä enemmän ohjausta kuin äidinkielen lukijoille. Korona-ajan ohjeistukset ovat kuitenkin koulineet meidät hyväksymään milloin mitäkin ehkä hulluiltakin tuntuvia määräyksiä.

 

Kirsi Niemi 

erityisluokanopettaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti