Kuurojen ja sokeain koulu on perinteikäs KSOLLI ry:n lehti. Tänä vuonna (2024) ilmestyy lehden 133. vuosikerta. Lehti on julkaistu vuodesta 2006 lähtien verkkolehtenä. Keväällä 2019 lehti siirtyi blogialustalle.

Lehden edeltäjä on Suomen aistivialliskoulujen lehti (Tidskrift för abnormskolorna i Finland) on vuonna 1892 perustettu Suomen Aistivialliskoulujen opettajaliiton julkaisema lehti. Vuonna 1931 sen nimeksi tuli Kuuromykkäin- ja sokeainkoulu, ja nykyisin lehden nimi on Kuurojen ja sokeain koulu. Sen nimikkeitä ovat olleet myös Suomen aistivialliskoululehti ja Aistivialliskoululehti. Lehden julkaisija on ollut vuodesta 1993 Kuurojen ja sokeain opettajain liitto nykyiseltä nimeltään KSOLLI ry.

KSOLLI löytyy myös Facebookista.

Tervetuloa lukemaan uusinta Kuurojen ja sokeain koulu -lehteä!

torstai 17. joulukuuta 2020

Hyvinvointitaitoja luokkamme arjessa

Olemme syksyn aikana pyrkineet vahvistamaan luokkayhteisön jokaisen oppilaan ja aikuisen hyvinvointia harjoittelemalla hyvinvointitaitoja säännöllisesti ja johdonmukaisesti. Muutamista harjoituksista on muodostunut päivittäisiä rutiineja, joita oppilaat kaipaavat, jos aikuiset meinaavat ne unohtaa. Useammista hyvinvointiteorioista on koostettu erityisiä hyvinvointitaitoja, joita ovat onnellisuus-, läsnäolo-, ihmissuhde-, itsensä johtamisen-, vuorovaikutus-, vahvuus- ja tunnetaidot (Avola & Pentikäinen, 2019. Kukoistava kasvatus)

Syksyllä harjoittelimme erityisesti onnellisuustaitoja, joista tärkein on kiitollisuus. Keskustelimme paljon sanan merkityksestä ja mietimme kiitollisuuden aiheita eri tilanteissa. Käytimme useasti kiitollisuuskortteja (www.viitotturakkaus.fi) ja kiitollisuuskiekkoa (https://wheelofnames.com/8zp-ez9), joiden avulla oli helppo miettiä konkreettisia kiitollisuudenaiheita ja jakaa niitä luokkakavereiden kanssa. Tammikuun aluksi suunnitelmissa on kerätä jokaisesta päivästä kiitollisuuden aiheita purkkiin. Näitä voimme sitten hyödyntää läsnäoloharjoituksissamme. 


Saimme luokkaamme syksyn pimetessä Rauhan, kuten äänimaljaamme kutsumme. Jos tunnelma alkaa liiaksi riehaantumaan, palautamme rauhan mieliimme äänimaljan avulla. Olemme vähitellen harjoitelleet läsnäolon hetkiä paitsi äänimaljan, myös musiikin avulla. Seuraavaksi harjoittelemme rauhallista hengittämistä kuvion avulla.





Ennen joulua vietämme vielä Hyvän Hippusia päivää. Luokkamme seinällä on purkki, johon olemme keränneet tarroja. Tarran on voinut saada aina silloin, kun on ”narauttanut” kaverin hyvästä teosta. Koska kaikki luokkalaiset ovat todella avuliaita ja haluavat auttaa kaveria, täyttyi purkki melko nopeasti ja yhdessä päätimme yhteisöllisestä palkinnosta.

Tunnetaidoissa harjoittelimme ensin tunnesanastoa. Luokkamme kaappien ovissa on tunnesanoja luokiteltuina. Oppilaat käänsivät sanoja yksi kerrallaan ja yhdessä pohdimme kyseisen tunnesanan tarkoitusta ja luokittelua. Nämä sanat ovat mukana liikennevalotehtävässä, jota teemme silloin tällöin viikon päätteeksi (www.mieli.fi). Jokainen päivä luokassamme alkaa siten, että kaikki valitsevat emojin seinälle kuvaamaan aamun tunnelmia. Juttelemme tuntemuksista välillä enemmän ja välillä ohitamme emojit nopeammin. Tästä on tullut luokkamme oppilaille erittäin tärkeä päivänaloitus.


Vahvuustaidoissa olemme vasta alussa, mutta olemme keskustellen pohtineet jokaisen luonteenvahvuuden merkitystä ja tarkoitusta. Jokainen on tunnistanut itsessään ja luokkakavereissa vahvimpia luonteenvahvuuksia. Vahvuussanat koristavat luokkaamme ja pyrimme käyttämään paljon vahvuussanoja arjen vuorovaikutuksessa. Jatkossa harjoittelemme vielä tunnistamaan paremmin vahvuuksia ja pyrimme vahvuuksiemme parempaan hyödyntämiseen arjessamme. Unelmointia ja tulevaisuuden suunnittelua olemme harjoitelleet unelmakartan ja päällikön onnenpyörän avulla (
https://wheelofnames.com/wmu-e6w)

Luokassamme on joulukuun ajan ollut joulukalenteri, jonka jokainen saa avata vuorollaan. Suklaakarkin lisäksi kalenteriluukusta paljastuu tehtävä, jonka avulla ilo ja hyvä mieli lisääntyy koko kouluyhteisössämme.


Suurin hyväntekemisen projekti on kuitenkin ollut marras- joulukuun aikana toteutettu Villasukkaprojekti. Luokkamme halusi levittää hyvää joulumieltä villasukkien avulla. Järjestimme keräyksen, johon sai lahjoittaa käytettyjä tai käyttämättömiä villasukkia. Sukkia kertyi huikeat 78 paria, jotka kunnostimme ja huolsimme. Ennen lahjoittamista uusille käyttäjille paketoimme sukat kauniisiin joulupaketteihin ja askartelimme jokaiseen pakettiin oman Joulukortin. Lahjakierroksella viisi paikallista vanhainkotia ja Jyväskylän HOPE saivat kukin kassillisen pehmeitä paketteja, jotka toivottavasti lämmittävät saajan mieltä ja varpaita. Projektissamme oppilaat pääsivät harjoittelemaan monia tärkeitä arjen taitoja, kuten yhdessä tekemistä ja sukkienhuoltoa. Kaikkein upeinta kuitenkin oli hyvän tekeminen muille ja sen myötä myös oman hyvinvoinnin vahvistuminen.  

Itse olen syksyn aikana pohtinut paljon vuorovaikutuksen ja kohtaamisten merkitystä arjen hetkissä. Vuorovaikutuksella luomme jokainen luokan tunneilmastoa. Joka aamu huomaan kysyvän itseltäni tärkeän kysymyksen: Mitä tilaan tulee, kun saavun paikalle? Haluaisin tuoda mukanani ainakin iloa, levollisuutta, arvostusta, toiveikkuutta ja turvallisuutta.

Hyvinvointia ja uskoa tulevaisuuteen meille kaikille!

terveisin: Sari Granroth-Nalkki, erityisluokanopettaja, Valteri Onerva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti