Kuurojen ja sokeain koulu on perinteikäs KSOLLI ry:n lehti. Tänä vuonna (2024) ilmestyy lehden 133. vuosikerta. Lehti on julkaistu vuodesta 2006 lähtien verkkolehtenä. Keväällä 2019 lehti siirtyi blogialustalle.

Lehden edeltäjä on Suomen aistivialliskoulujen lehti (Tidskrift för abnormskolorna i Finland) on vuonna 1892 perustettu Suomen Aistivialliskoulujen opettajaliiton julkaisema lehti. Vuonna 1931 sen nimeksi tuli Kuuromykkäin- ja sokeainkoulu, ja nykyisin lehden nimi on Kuurojen ja sokeain koulu. Sen nimikkeitä ovat olleet myös Suomen aistivialliskoululehti ja Aistivialliskoululehti. Lehden julkaisija on ollut vuodesta 1993 Kuurojen ja sokeain opettajain liitto nykyiseltä nimeltään KSOLLI ry.

KSOLLI löytyy myös Facebookista.

Tervetuloa lukemaan uusinta Kuurojen ja sokeain koulu -lehteä!

torstai 17. joulukuuta 2020

 ILOON YLI ESTEIDEN –HANKE VALTERISSA 2018 – 2020

Otteita Henni Huttusen Opetus- ja kulttuuriministeriölle laatimista hankeraporteista

 

Mikä: 
Kansallinen soveltavan liikunnan edistämisen kehittämishanke osana Liikkuva koulu –ohjelmaa

Mitä: 
Oppilaiden omien toiveiden pohjalta toteutettu soveltavan liikunnan tapahtuma huomioiden erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret

Missä: 
Lähikouluissa ympäri Suomea yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kanssa  

Milloin: 
5.4.2018 – 31.12.2020 tapahtumat syksyihin painottuen

Tavoite: 
Aktivoida ja osallistaa lähikoulujen oppilaita ja aikuisia mielekkääseen fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia tukevaan liikuntaan, unohtamatta erityistä tukea tarvitsevia koululaisia niin, että arkiliikunnasta tulee olennainen osa koulupäivää ja elämänkulkua.

Tarkoitus: 
Hyödyntää soveltavaa liikuntaa sekä toimintakyvyn ja terveyden ICF-luokitusjärjestelmää.

Tehtävä: 
Iloon yli esteiden - hanke rakentuu koulutuksista, joiden pohjalta suunnitellaan oppilaiden ideoimia koulutapahtumia. Lisäksi luodaan sähköinen ideapankki.

Toimijat: 
Lähikoulujen oppilaat ja aikuiset, yhteistyökumppanit ja sidosryhmät (Jyväskylän yliopisto, AMK Metropolia, Laurea ja Satakunta, Suomen Paralympiakomitea, Suomen voimisteluliitto, Helsingin kaupungin erityisliikunnan suunnittelija ja eri urheiluseurat ympäri Suomen) sekä Valterin 30 työntekijää (mm. opettajia, psykologeja, terapeutteja ja ohjaajia). Kahtena vuonna osallistui yli 50 lähikoulua, joissa oppilasmäärät vaihtelivat muutaman kymmenen oppilaan kyläkouluista useiden satojen oppilaiden yhtenäiskouluihin.

Talous: 
Vuonna 2018 kustannusarvio oli 106 298 € (toteuma 88 000 €), josta Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) 95 748 € ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 10 550 €.

Vuonna 2019 kustannusarvio oli 89 556 € (toteuma 59 000 €), josta OKM 80 000 € ja

Valteri 9 556 €.

Kulut painottuivat pääosin henkilöstökuluihin sekä pienemmiltä osin koulutus-, kokous-, matka-, markkinointi- ja muihin kuluihin.

Henkilöstö: 
Valterin hankevastaava Mari Jokitalo-Trebs ja osa-aikainen hanketyöntekijä Henni Huttunen sekä aluevastaavat ja alueelliset toimijat Valterin eri toimipisteistä.  

Tulokset: 
Haastattelujen, kyselyjen ja havaintojen kautta on kirjattu seuraavia vaikutuksia:               

1. Soveltavan liikunnan tapahtumapäivä mahdollisti erityistä tukea tarvitsevan oppilaan osallistumisen tasavertaisesti koulun toimintaan.

2. Moniammatillinen ja -alainen työ sekä verkostoituminen eri toimijoiden kanssa tuotti uusia ideoita ja myönteistä kanssakäymistä koulun arkeen

3. Gradu ja kolme AMK-opinnäytetyötä valmistui sekä valmistumassa on selvitystutkimus

4. Uusia sovelluksia liikunnasta ja oppimismenetelmiä, esim Peer Tutoring –vertaisohjaus jalkautui kouluihin, kehitettiin koulutus ja opasvihko oppilaille

5. Näkyvyys mediassa esim. sanomalehdissä ja paikallisuutisissa

6. Hankkeen esittelyä muissa seminaareissa ja tapahtumissa asiantuntijoiden johdolla

 

VALTERI KOULU ONERVAN OSUUS HANKKEESSA

Tapahtumakoulut ja henkilöstö
Onervalle tarjoutui hankekouluja Varsinais- ja Keski-Suomesta sekä Pirkanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta. Vuonna 2018 Onerva vastasi seitsemästä ja vuonna 2019 viidestä lähikoulusta. Mukana olivat 2018 Ikaalisten Valkean ruusun, Jämsän Vitikkala-Paunun, Pirkkalan Nuolialan, Raision Kerttulan ja Turun Hannunniityn koulut sekä Jyväskylän Huhtasuon ja Saarijärven yhtenäiskoulut. Vuonna 2019 jatkoivat Ikaalisten Valkean ruusun koulu ja Saarijärven yhtenäiskoulu sekä uudet Laitilan Kappelimäen koulu sekä Soinin ja Vilppulan yhtenäiskoulut. Vuonna 2020 jatkoivat samat koulut, mutta Saarijärvi joutui vetäytymään tapahtumasta koulurakentamisen vuoksi.  

Onervan aluevastaavana toimi liikunnanopettaja Satu Niemelä ja työparina allekirjoittanut fysioterapeutti. Muita toimijoita olivat kaksi ohjaavaa opettajaa Tiina Heikkinen ja Pekka Karmala, liikkumistaidon ohjaaja Maarit Tilli ja kuntoutuspäällikkö Tero Makkonen. Kouluvastuita jaettiin edellä mainittujen työntekijöiden kesken tarpeen ja osaamisen perusteella. Jokaiseen kouluun varattiin vähintään kaksi ammattilaista. Lisäksi kaksi fysioterapeuttiopiskelijaa olivat mukana tapahtumapäivissä.

Tapahtumakoulujen yhteyshenkilöiden tuli osallistua Iloon yli esteiden –alkukoulutukseen sekä olla yhteydessä heille nimettyihin Onervan kouluvastaaviin. Käytännössä se tarkoitti yhden päivän koulutusta sekä muutamia soittoja ja viestejä kouluvastaavien kanssa. Osa kouluista suunnitteli tapahtumansa lähes itsenäisesti. Muutamassa koulussa käytiin etukäteen kartoittamassa tilat, välineet ja oppilaiden sekä aikuisten mahdollisuudet. Koulut kaipasivat meiltä lisäohjausta ja ideointia niin välineistä ja materiaalista kuin toiminnasta ja tiloista, jotta heidän erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus ja tarkoituksenmukainen osallistuminen onnistuisi hyvin. Siksi esimerkiksi yhdelle koululle tehtiin yksilöllinen toimintarata kuvineen ja materiaaleineen, joita he sovelsivat arjessaan myöhemminkin. Tätä tapahtumaa oli tekemässä myös opiskelijat Jyväskylän yliopiston Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnasta ja ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelmasta.

 Tapahtumakoulujen oppilaat ja toiminta 

Oppilaiden määrä edellä mainituissa kouluissa vaihteli seuraavasti: Jämsän Vitikkala-Paunussa 900, Pirkkalan Nuolialassa 800, Turun Hannunniityssä 600, Laitilan Kappelimäessä 400, Ikaalisten Valkea ruusussa ja Soinissa sama 260 sekä Raision Kerttulassa 230. Lähes koko koulua kattava tapahtuma järjestettiin Nuolialassa, Hannunniityssä, Kappelimäessä ja Kerttulassa. Niihin osallistui 40 – 70 työntekijää sekä Hannunniityssä yli 100 huoltajaa.  Osalle koulun oppilaita ohjattua tapahtumaa järjestettiin Vitikkala-Paunussa, Soinissa ja Valkea ruusussa. Näihin osallistui oppilaita 60 – 80 / tapahtuma ja henkilökuntaa 15 – 30 / tapahtuma.

Koulut olivat tavallisia peruskouluja, joissa oli erityisluokkia. Erityistä tai vaativaa erityistä tukea tarvitsevien määrät vaihtelivat eri kouluissa muutamasta kymmenestä useaan kymmeneen oppilaaseen. Oppilaita osallistui niin alakoulun eskareista yläkoulun nuoriin pääpainon ollessa alakoulun oppilaissa. Toimintakyvyn haasteet vaihtelivat varhaisen kehitystason oppilaista kehitys- ja liikuntavammaisiin, neuropsykiatrisista autismin ja psykiatrian kirjoon, sosiaalisten taitojen, kielen ja lukemisen, kuulemisen ja näkemisen haasteisiin. Haasteita riitti niin hahmottamisessa, ymmärtämisessä, liikkumisessa, näkemisessä ja kuulemisessa kuin myös osalla käyttäytymisessä. Heidän mukanaan toki liikkui tarvittavat ja tutut aikuiset, jolloin osallistuminen ja kontakti olivat turvallisia.  

Tehtävämme Valteri Onervan työntekijänä oli tukea tapahtumakoulujen suunnittelua ja toteutusta. Käytännössä olimme tapahtumissa yhtenä työntekijänä ohjaten tehtävärasteilla pelejä, leikkejä ja sovellettuja liikuntalajeja. Esimerkkejä ulkopeleistä olivat Afrikan tähti –suunnistus ja Kivi-paperi-sakset –leikki viestisovelluksena. Luokassa oli sovellettua maalipalloa ja liikuntatiloissa mm. puhallustikka, ilmakuutiolenttis, boccia, liikunnalliset lautapelit, tanssituokio ja motorinen aistirata.    

 

Työhön käytetty aika
Onervan työntekijöiden työpanos ja –aika tapahtumakoulujen tukemisessa vaihteli koulun tarpeiden mukaan. Kouluvastaavan työaikaa kului kahdesta neljään päivään koulua kohti, vaikka itse tapahtuma kesti yhden koulupäivän ajan. Muihin päiviin sisältyivät yhteydenotot, suunnittelut, materiaalien ja tarvikkeiden kerääminen, hankinta ja valmistus, matkat ja mahdolliset majoitukset sekä raportoinnit, palaverit, matkalaskut ja asiakirjojen valmistelut.

Alueelliset alkukoulutukset ja Helsingissä pidetyt päätösseminaarit matkoineen tuli myös huomioida hankkeen nimiin kuten muutamat sisäiset palaverit ja selvitykset. Lisäksi aluevastaavien käyttämä aika koulutuksiin, palavereihin ja suunnitteluun lasketaan useissa päivissä, jopa viikoissa.

 

Pohdintaa ja palkinto
Hankkeet ja ohjauspalvelut ovat osa työtämme Valterissa. Uusien kontaktien ja verkostojen luominen, ylläpito ja varsinkin erityistä tukea tarvitsevan oppilaan haasteiden kartoitus ovat sitä käytännössä. Hankkeen myötä sai seurata ja ohjata oppilaan osallistumista tapahtumassa. Mikäli oppilaan ympärillä toimivilla aikuisilla heräsi lisäohjauksen tarvetta, niihin vastattiin heti tai myöhemmin ohjauskäyntien muodossa. Näin hanke avasi mahdollisuuksia myös muulle ohjaukselle.

Tärkeää oli kuitenkin saada olla toteuttamassa tapahtumaa, jossa lyhyet kohtaamiset jäivät mieleen, herättivät pohtimaan ja mahdollisesti kehittivät oppilaan osallistumista liikkumiseen aiempaa sujuvammaksi. Näitä kohtaamisia pystyi Iloon yli esteiden-hanke tarjoamaan oppilaille ympäri Suomea.

Viimeisen vuoden teema oli vertaisohjaus, Peer Tutoring. Se jalkautui aluksi vanhempien oppilaiden esim 6. luokkalaisten koulutuksen kautta. Koulutuksen myötä vanhemmat oppilaat olivat mukana ohjaamassa nuorempia, tuomassa veratiskokemusta ja –tietämystä liikuntatapahtumiin ja koulun arkeen. 

Kolmivuotinen hanke on huomioitu ja se on saanut Olympiakomitean myöntämän Liikunnan yhdenvertaisuuspalkinnon 16.12.2020. Palkinnon on vastaanottanut hankkeen johtaja Mari Jokitalo-Trebs. Onnea Mari, hanke ja sen ympärillä toimineet! 

 

Jatko eli hyvinvointiyhteistyö Firstbeatin kanssa
Vaikka itse IYE-hanke päättyy 2020, sen tuomia mahdollisuuksia jatketaan vielä Valterissa. Verso –ryhmä tulee toteuttamaan kevään 2021 aikana pilottina muutamien oppilaiden hyvinvointimittauksia yhteistyössä Firstbeatin kanssa.

Tässä yhteenvetoa Mari Jokitalo-Trebsin tiedotteesta: Idea liittyy tämän lukuvuoden teemaan hyvinvointi, mikä jatkaa edellisen vuoden tunne- ja turvataitojen suuntaamaa monialaista tietä. Osana tätä hyvinvointi-teema –kokonaisuutta toteutamme toimipisteissämme, yhteistyössä Firstbeatin kanssa, uneen, stressiin ja palautumiseen sekä liikuntaan liittyvät mittaukset. Jokaisesta toimipisteestä on valittu tähän kokeiluun 1-3 oppilasta, joiden kohdalla toteutetaan kolmipäiväiset mittaukset vuodenvaihteen jälkeen. Näistä mittauksista saatava tieto yhdistää kehon reaktiot päivänaikaisiin tapahtumiin ja toivottavasti auttaa meitä löytämään keinoja, joiden avulla voimme edistää oppilaidemme hyvinvointia ja jaksamista.

Jo nyt meillä on vahva kokemukseen perustuva tuntemus ja tietämys siitä, milloin on otollisin aika lukuaineiden opiskeluun ja mihin kohtaan päivää taito- ja taideaineet kannattaa sijoittaa tai milloin on paikka esimerkiksi peli- tai lukuhetkelle. Samoin tiedostamme erot viikonpäivien välillä ja osaamme huomioida asian toiminnan suunnittelussa. Tästäkin huolimatta uskomme, että mittaamalla saatu tieto auttaa meitä entistä paremman arjen suunnittelussa; mittausten myötä voimme saada vahvistusta edellä mainitulle kokemukseen perustuvalle arjen rakentamiselle, mutta toivottavasti saadut tulokset rohkaisevat meitä myös uusien asioiden kehittelyyn ja kokeiluun.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi alkaen riittävästä unesta ja palautumisesta jatkuen oikeaan ruokailurytmiin ja päivittäiseen liikkumiseen on tavoittelemisen arvoista, sillä ne ovat yksilön hyvinvoinnin perustaa. Ja kun koulupäivä sopivine tekemisineen ja rytmeineen saadaan yhdistettyä osaksi tätä kokonaisuutta, niin eihän tämä voi kuin onnistua.
Hyvinvointimittausten tuloksia käydään läpi 18.2.2021 Valterin Verso-ryhmän järjestämillä Hyvinvointimessuilla, joissa myös Firstbeat on lupautunut olemaan mukana.

Tervetuloa Hyvinvointimessuille Onervaan, livenä tai etäyhteydellä, torstaina 18.2.2021 klo 9:30- 15:30!

 

Linkki ideapankkiin, esittelydioihin ja vertaisoppimiseen
https://liikkuvakoulu.fi/ideat/iloon-yli-esteiden-ideapankki
https://www.slideshare.net/Messukeskus/iloon-yli-esteiden-henni-huttunen
https://www.valteri.fi/iloon-yli-esteiden-hanke-testaa-peer-tutoring-vertaisoppimismallia/
https://www.liikkuvakoulu.fi/tarinat/liikuntatuutorit-ovat-kaikkien-riemuksi

https://www.firstbeat.com/fi/tyo-ja-hyvinvointi/

 


Minna Nieminen, fysioterapeutti, Valteri Onerva, Ksollin toiminnantarkastaja




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti