ILOON YLI ESTEIDEN –HANKE VALTERISSA 2018 – 2020
Otteita Henni Huttusen Opetus- ja kulttuuriministeriölle laatimista hankeraporteista
Mikä:
Kansallinen soveltavan liikunnan edistämisen kehittämishanke osana Liikkuva koulu
–ohjelmaa
Mitä:
Oppilaiden omien toiveiden pohjalta toteutettu soveltavan liikunnan tapahtuma
huomioiden erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Missä:
Lähikouluissa ympäri Suomea yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin
kanssa
Milloin:
5.4.2018 – 31.12.2020 tapahtumat syksyihin painottuen
Tavoite:
Aktivoida ja osallistaa lähikoulujen oppilaita ja aikuisia mielekkääseen
fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia tukevaan liikuntaan, unohtamatta erityistä
tukea tarvitsevia koululaisia niin, että arkiliikunnasta tulee olennainen osa
koulupäivää ja elämänkulkua.
Tarkoitus:
Hyödyntää soveltavaa liikuntaa sekä toimintakyvyn ja terveyden
ICF-luokitusjärjestelmää.
Tehtävä:
Iloon yli esteiden - hanke rakentuu koulutuksista, joiden pohjalta
suunnitellaan oppilaiden ideoimia koulutapahtumia. Lisäksi luodaan sähköinen
ideapankki.
Toimijat:
Lähikoulujen oppilaat ja aikuiset, yhteistyökumppanit ja sidosryhmät
(Jyväskylän yliopisto, AMK Metropolia, Laurea ja Satakunta, Suomen
Paralympiakomitea, Suomen voimisteluliitto, Helsingin kaupungin
erityisliikunnan suunnittelija ja eri urheiluseurat ympäri Suomen) sekä
Valterin 30 työntekijää (mm. opettajia, psykologeja, terapeutteja ja ohjaajia).
Kahtena vuonna osallistui yli 50 lähikoulua, joissa oppilasmäärät vaihtelivat
muutaman kymmenen oppilaan kyläkouluista useiden satojen oppilaiden
yhtenäiskouluihin.
Talous:
Vuonna 2018 kustannusarvio oli 106 298 € (toteuma 88 000 €), josta Opetus-
ja kulttuuriministeriö (OKM) 95 748 € ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
10 550 €.
Vuonna 2019 kustannusarvio oli 89 556 € (toteuma
59 000 €), josta OKM 80 000 € ja
Valteri 9 556 €.
Kulut painottuivat pääosin henkilöstökuluihin sekä
pienemmiltä osin koulutus-, kokous-, matka-, markkinointi- ja muihin kuluihin.
Henkilöstö:
Valterin hankevastaava Mari Jokitalo-Trebs ja osa-aikainen hanketyöntekijä
Henni Huttunen sekä aluevastaavat ja alueelliset toimijat Valterin eri
toimipisteistä.
Tulokset:
Haastattelujen, kyselyjen ja havaintojen kautta on kirjattu seuraavia
vaikutuksia:
1. Soveltavan liikunnan tapahtumapäivä mahdollisti erityistä tukea
tarvitsevan oppilaan osallistumisen tasavertaisesti koulun toimintaan.
2. Moniammatillinen ja -alainen työ sekä verkostoituminen eri
toimijoiden kanssa tuotti uusia ideoita ja myönteistä kanssakäymistä koulun
arkeen
3. Gradu ja kolme AMK-opinnäytetyötä valmistui sekä valmistumassa on
selvitystutkimus
4. Uusia sovelluksia liikunnasta ja oppimismenetelmiä, esim Peer
Tutoring –vertaisohjaus jalkautui kouluihin, kehitettiin koulutus ja opasvihko
oppilaille
5. Näkyvyys mediassa esim. sanomalehdissä ja paikallisuutisissa
6. Hankkeen esittelyä muissa seminaareissa ja tapahtumissa
asiantuntijoiden johdolla
VALTERI KOULU ONERVAN OSUUS HANKKEESSA
Onervalle tarjoutui hankekouluja Varsinais- ja Keski-Suomesta sekä Pirkanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta. Vuonna 2018 Onerva vastasi seitsemästä ja vuonna 2019 viidestä lähikoulusta. Mukana olivat 2018 Ikaalisten Valkean ruusun, Jämsän Vitikkala-Paunun, Pirkkalan Nuolialan, Raision Kerttulan ja Turun Hannunniityn koulut sekä Jyväskylän Huhtasuon ja Saarijärven yhtenäiskoulut. Vuonna 2019 jatkoivat Ikaalisten Valkean ruusun koulu ja Saarijärven yhtenäiskoulu sekä uudet Laitilan Kappelimäen koulu sekä Soinin ja Vilppulan yhtenäiskoulut. Vuonna 2020 jatkoivat samat koulut, mutta Saarijärvi joutui vetäytymään tapahtumasta koulurakentamisen vuoksi.
Onervan aluevastaavana toimi liikunnanopettaja Satu Niemelä
ja työparina allekirjoittanut fysioterapeutti. Muita toimijoita olivat kaksi
ohjaavaa opettajaa Tiina Heikkinen ja Pekka Karmala, liikkumistaidon ohjaaja
Maarit Tilli ja kuntoutuspäällikkö Tero Makkonen. Kouluvastuita jaettiin edellä
mainittujen työntekijöiden kesken tarpeen ja osaamisen perusteella. Jokaiseen
kouluun varattiin vähintään kaksi ammattilaista. Lisäksi kaksi
fysioterapeuttiopiskelijaa olivat mukana tapahtumapäivissä.
Tapahtumakoulujen yhteyshenkilöiden tuli osallistua Iloon
yli esteiden –alkukoulutukseen sekä olla yhteydessä heille nimettyihin Onervan
kouluvastaaviin. Käytännössä se tarkoitti yhden päivän koulutusta sekä muutamia
soittoja ja viestejä kouluvastaavien kanssa. Osa kouluista suunnitteli
tapahtumansa lähes itsenäisesti. Muutamassa koulussa käytiin etukäteen
kartoittamassa tilat, välineet ja oppilaiden sekä aikuisten mahdollisuudet. Koulut
kaipasivat meiltä lisäohjausta ja ideointia niin välineistä ja materiaalista
kuin toiminnasta ja tiloista, jotta heidän erityistä tukea tarvitsevien
oppilaiden osallisuus ja tarkoituksenmukainen osallistuminen onnistuisi hyvin. Siksi
esimerkiksi yhdelle koululle tehtiin yksilöllinen toimintarata kuvineen ja
materiaaleineen, joita he sovelsivat arjessaan myöhemminkin. Tätä tapahtumaa
oli tekemässä myös opiskelijat Jyväskylän yliopiston Liikunta- ja
terveystieteiden tiedekunnasta ja ammattikorkeakoulun fysioterapian
koulutusohjelmasta.
Oppilaiden määrä edellä mainituissa kouluissa vaihteli seuraavasti: Jämsän
Vitikkala-Paunussa 900, Pirkkalan Nuolialassa 800, Turun Hannunniityssä 600,
Laitilan Kappelimäessä 400, Ikaalisten Valkea ruusussa ja Soinissa sama 260
sekä Raision Kerttulassa 230. Lähes koko koulua kattava tapahtuma järjestettiin
Nuolialassa, Hannunniityssä, Kappelimäessä ja Kerttulassa. Niihin osallistui 40
– 70 työntekijää sekä Hannunniityssä yli 100 huoltajaa. Osalle koulun oppilaita ohjattua tapahtumaa
järjestettiin Vitikkala-Paunussa, Soinissa ja Valkea ruusussa. Näihin osallistui
oppilaita 60 – 80 / tapahtuma ja henkilökuntaa 15 – 30 / tapahtuma.
Koulut olivat tavallisia peruskouluja, joissa oli
erityisluokkia. Erityistä tai vaativaa erityistä
Tehtävämme Valteri Onervan työntekijänä oli tukea
tapahtumakoulujen suunnittelua ja toteutusta. Käytännössä olimme tapahtumissa yhtenä
työntekijänä ohjaten tehtävärasteilla pelejä, leikkejä ja sovellettuja liikuntalajeja.
Esimerkkejä ulkopeleistä olivat Afrikan tähti –suunnistus ja Kivi-paperi-sakset
–leikki viestisovelluksena. Luokassa oli sovellettua maalipalloa ja
liikuntatiloissa mm. puhallustikka, ilmakuutiolenttis, boccia, liikunnalliset
lautapelit, tanssituokio ja motorinen aistirata.
Työhön käytetty aika
Onervan työntekijöiden työpanos ja –aika tapahtumakoulujen tukemisessa
vaihteli koulun tarpeiden mukaan. Kouluvastaavan työaikaa kului kahdesta neljään
päivään koulua kohti, vaikka itse tapahtuma kesti yhden koulupäivän ajan. Muihin
päiviin sisältyivät yhteydenotot, suunnittelut, materiaalien ja tarvikkeiden
kerääminen, hankinta ja valmistus, matkat ja mahdolliset majoitukset sekä
raportoinnit, palaverit, matkalaskut ja asiakirjojen valmistelut.
Alueelliset alkukoulutukset ja Helsingissä pidetyt päätösseminaarit
matkoineen tuli myös huomioida hankkeen nimiin kuten muutamat sisäiset
palaverit ja selvitykset. Lisäksi aluevastaavien käyttämä aika koulutuksiin,
palavereihin ja suunnitteluun lasketaan useissa päivissä, jopa viikoissa.
Pohdintaa ja palkinto
Hankkeet ja ohjauspalvelut ovat osa työtämme Valterissa. Uusien kontaktien
ja verkostojen luominen, ylläpito ja varsinkin erityistä tukea tarvitsevan
oppilaan haasteiden kartoitus ovat sitä käytännössä. Hankkeen myötä sai seurata
ja ohjata oppilaan osallistumista tapahtumassa. Mikäli oppilaan ympärillä
toimivilla aikuisilla heräsi lisäohjauksen tarvetta, niihin vastattiin heti tai
myöhemmin ohjauskäyntien muodossa. Näin hanke avasi mahdollisuuksia myös muulle
ohjaukselle.
Tärkeää oli kuitenkin saada olla toteuttamassa tapahtumaa,
jossa lyhyet kohtaamiset jäivät mieleen, herättivät pohtimaan ja mahdollisesti
kehittivät oppilaan osallistumista liikkumiseen aiempaa sujuvammaksi. Näitä kohtaamisia
pystyi Iloon yli esteiden-hanke tarjoamaan oppilaille ympäri Suomea.
Viimeisen vuoden teema oli vertaisohjaus, Peer Tutoring. Se
jalkautui aluksi vanhempien oppilaiden esim 6. luokkalaisten koulutuksen
kautta. Koulutuksen myötä vanhemmat oppilaat olivat mukana ohjaamassa
nuorempia, tuomassa veratiskokemusta ja –tietämystä liikuntatapahtumiin ja
koulun arkeen.
Kolmivuotinen hanke on huomioitu ja se on saanut
Olympiakomitean myöntämän Liikunnan yhdenvertaisuuspalkinnon 16.12.2020.
Palkinnon on vastaanottanut hankkeen johtaja Mari Jokitalo-Trebs. Onnea Mari,
hanke ja sen ympärillä toimineet!
Jatko eli
hyvinvointiyhteistyö Firstbeatin kanssa
Vaikka itse IYE-hanke päättyy 2020, sen tuomia mahdollisuuksia jatketaan vielä
Valterissa. Verso –ryhmä tulee toteuttamaan kevään 2021 aikana pilottina
muutamien oppilaiden hyvinvointimittauksia yhteistyössä Firstbeatin kanssa.
Tässä yhteenvetoa Mari Jokitalo-Trebsin tiedotteesta: Idea liittyy tämän lukuvuoden teemaan hyvinvointi, mikä jatkaa edellisen vuoden tunne- ja turvataitojen suuntaamaa monialaista tietä. Osana tätä hyvinvointi-teema –kokonaisuutta toteutamme toimipisteissämme, yhteistyössä Firstbeatin kanssa, uneen, stressiin ja palautumiseen sekä liikuntaan liittyvät mittaukset. Jokaisesta toimipisteestä on valittu tähän kokeiluun 1-3 oppilasta, joiden kohdalla toteutetaan kolmipäiväiset mittaukset vuodenvaihteen jälkeen. Näistä mittauksista saatava tieto yhdistää kehon reaktiot päivänaikaisiin tapahtumiin ja toivottavasti auttaa meitä löytämään keinoja, joiden avulla voimme edistää oppilaidemme hyvinvointia ja jaksamista.
Jo nyt meillä on vahva kokemukseen perustuva tuntemus ja
tietämys siitä, milloin on otollisin aika lukuaineiden opiskeluun ja mihin
kohtaan päivää taito- ja taideaineet kannattaa sijoittaa tai milloin on paikka
esimerkiksi peli- tai lukuhetkelle. Samoin tiedostamme erot viikonpäivien
välillä ja osaamme huomioida asian toiminnan suunnittelussa. Tästäkin
huolimatta uskomme, että mittaamalla saatu tieto auttaa meitä entistä paremman
arjen suunnittelussa; mittausten myötä voimme saada vahvistusta edellä
mainitulle kokemukseen perustuvalle arjen rakentamiselle, mutta toivottavasti
saadut tulokset rohkaisevat meitä myös uusien asioiden kehittelyyn ja
kokeiluun.
Kokonaisvaltainen hyvinvointi alkaen riittävästä unesta ja
palautumisesta jatkuen oikeaan ruokailurytmiin ja päivittäiseen liikkumiseen on
tavoittelemisen arvoista, sillä ne ovat yksilön hyvinvoinnin perustaa. Ja kun
koulupäivä sopivine tekemisineen ja rytmeineen saadaan yhdistettyä osaksi tätä
kokonaisuutta, niin eihän tämä voi kuin onnistua.
Hyvinvointimittausten tuloksia käydään läpi 18.2.2021 Valterin
Verso-ryhmän järjestämillä Hyvinvointimessuilla, joissa myös Firstbeat on
lupautunut olemaan mukana.
Tervetuloa Hyvinvointimessuille
Onervaan, livenä tai etäyhteydellä, torstaina 18.2.2021 klo 9:30- 15:30!
Linkki ideapankkiin, esittelydioihin ja vertaisoppimiseen
https://liikkuvakoulu.fi/ideat/iloon-yli-esteiden-ideapankki
https://www.slideshare.net/Messukeskus/iloon-yli-esteiden-henni-huttunen
https://www.valteri.fi/iloon-yli-esteiden-hanke-testaa-peer-tutoring-vertaisoppimismallia/
https://www.liikkuvakoulu.fi/tarinat/liikuntatuutorit-ovat-kaikkien-riemuksi
https://www.firstbeat.com/fi/tyo-ja-hyvinvointi/
Minna Nieminen, fysioterapeutti, Valteri Onerva, Ksollin toiminnantarkastaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti